Wednesday, December 30, 2009

Menawan?Ditawan? Tertawan?

Asalamualaikm. Alhamdulillah akhirnya brjaya jugk menawan sebuah gunung yang tertinggi di Johor. Haha kawan2 tahu k gunung apa? Everest?????? No no no.

Gunung yang penuh dengan kngan dan mnjaditumpuan bg bdk2 melaka. Gunung yang dikenali sebagai Gunung ledang. Masyaallah cantik sangat permandangan dari puncak gng tu. Dunia bagai ana yang punya la.Kek kata orang2 indon “cantik bangat si”. Hehehehehe.

Dalam pendakian itu berbagai2 liku2 hidup yang harus ditempuhi terutama kalau bawa kawan2. Kadang2 ada yang sahabat yang kuat staminanya, otot2 nya kuat seperti mak lek no. Bukan Mak kawe Leno deh. Mak Le No tu ahli angkat berat yang dulu mnjadi wakil Malaysia untuk sukan angkat berat. Lepas tu dia ada brlkn dlm filem xxRay. Yang scene wktu Aziz M. Osman and the geng cari topi xxray nya dkt blkng chowkit kot. Yang tk blh thn tu diorang brlkn dkt UKM plk tu. Ni jeaslous ni. Sesekali mai la dtng UTEM. Nk jgk interframe......Hehehehe main2 je.

Walauapapun biasa la tu dunia. Penuh dengan hiburan. Ni brkngsi skt pnglamn mndki Gunung Ledang tmph hari. Pada mulanya brgrk lancear semuanya okey siap blh makn biskut TIGER. Banyak sungguh bkln biskut tiger yang dibeli. Nk ktkn klu makan semua tu dh blh tnggal dkt hutanlah. Dh blh jadi macam ngimau. Tetapi malang tak berbau. Dengan kuasa Allah taala ada pula sahabat-sahabat yang diuji seperti sakit pinggang, pening kepalo, kejang otot dan mcm2 lagi. Inilah dinamakan tarbiah dari Allah aala. Ianya memupuk nilai kesabaran dan ketabahan dalam diri pendaki2.

Pada awalnya ada muslimat yang rasa dh tk larat. Tetapi dngn skngn dan drngn serta ditambah dengan Biskut tiger yang menyelerakan, maka muslimat-muslimat ni tak putus asa lalu terus meneruskan perjalanan yang mosih pnjng. Fuyoooooo, hebat tu muslimat. Yang muslimin pulak ada sahabat yang krem kakinya. Maka mulalah sesi urut mengurut. Macam duduk kek dolam spa lah polak. Di situ mula menyingkap nilai kasih saying, tolong-menolong, saling bekerjasama dan tak lupa jugak penaja utama makanan kami Biskut Tiger. Hehehehehehehe.

Dengan berkat ketabahan dan kesabaran sahabat2 akhirnyasampai jugak dekat tempat perkemahan yang berdekaan dengan puncak gunung ledang. Sesudahnya sampai disitu, datanglah tarbiah alam yang datangnya daripada Allah Swt juga. Kami sampai lewat ptng pada waktu itu. Pada awalnya apa yang drncang adalah naik sampi pncak lpas tu terus trn ke bawah. Tetapi Abng Moi yang merupakan penjaga Hutan rekrasi Gunung ledang ni kata kami akn bermalam disitu. Alamak…… Mulalah masing2 mula gelisah. Baju semuanya dh kami tingglkan dekat kaki bukit sblm mndaki tadi. So, kami follow je arahn. Kang kalau tk follow arahan nanti Jodi sosah. Dahl ah pndtng asing boat2 teror polak. Sat nant kona sosah dengan bintang boas tak pasal2 den meniggal. Den dh la dok kowin logi. Then, kamipun Pasanglah Khemah dan Sediakan ruang solat. Selepas solat jama’ berjemaah kami pun brht sbntr dan makan tnghr. Makan roti dan Biskut. Macm biasala tk ada biskut lain lagi dh. Biskut tiger lah kami makan..

After that, kami trskn perjalanan mndaki smpai ke pncak. Subahanallah…. Sampai sahaja dipuncak kami melihat betapa cantiknya pemandangan negeri JOHOR dngn tanaman dan kawasan petempatan yang kalau dilihat dari atasa amatlah cantik. Inilah kelebihannya jika kita terokai alam ciptaan Allah SWT. Kita blh melihat betapa mh bjksananya Tuhan pencipta kita yang menjadikn alam ini. Selepas setengah jam berada dipncak kamipn mula bergrk balik ke kawasan perkemahan.

Sesudah sampai di kawasan perkhemahan lebih krng dalam pukul 10 malam. Kami solat jama taakhir Maghrib dangn Isyak. Pada ketika tu, angin kat atas sngguh kencang dan amat sajuk. Macm dkt everest. Tapi tk blh lawan dari ksjkn di gng Everest. Alamak aku dah lah tk bwk sweater lepas tu baju nipis plk tu. Hahahhaha. Suasana yang amat sejuk membuatkan diriku duduk dihadapan unggun api sehari semalam. Berjagalh aku seperti burung hantu yang berjaga diwaktu malam. Tapi brng hantu ni tk cari mangsa tauuuuu. Ramai sahabat2 yang tidur dalm kesejukan. Bila tak tahan je datang ke bara api. Paling ramai sekali biasa la kaum2 hawa yang lemah dan memerlukan pertolongn.

Ktka pkl 4 pagi kayu api mula krg dan tinggal sdkt lagi yang blh than selama setengah jam. Aku mula merasa cemas dan gelisah dan ditambah dengn agin yang laju dan sjuk. Aku mula memikirkan perkara2 yang diluar jngkaan. Memandangkan kayu2 dikawasan berdktan tlh habs dikutip. Aku mula panic. Tetapi dengn berkat pertlngan Allah SWT dtnglah satu idea yang bahaya tetapi ianya benar2 dapat membntu kami yang kesejukan ini. Lalu muncullah seorang shbt berkrban demi yang lain demi menistiqamahkan nyalaan unggun api dengn memanjat pokok2 dikawasan perkemahan dan mematahkan ranting2 dan dahan2 yang tidak berdaun untuk dijadikan kayu api. Masyallah megapa aku tidak sepertinya? Mengapa aku tidak snggp berkrbn untk shbat2 yang lain? Pada waktu itu hati ini mula tersnth dan mula merasakan btpa tngginya nilai ukhwah dalam bersahabat. HAri mula cerah dan kami mula menunaikan solat subuh. Selepasa shj selesai kami turun semula ke kaki bukit.

Begitulah sedikit sebanyak pengalamn yang dapat saya crtakn. Kadang2 penglmn itu pahit dan kdng2 ianya manis. Tetapi tidak ramai yang sanggup berdepan dngn kphtn. Dan Tdak rami yang snggp berkrbn. Hidup bknlah skdar hiburan, Dan ianya juga bukanlah suatu lukisan dimana ianya akan dibuang selpas tidak diperlukan.

Hidup ini ibarat barang dagangan, Daripada hasil dagangan kita mencari keuntungn, Iainya bukanlah keuntungan dunia semata2 tetapi keuntungan akhirat yang lebih diutamakan.

Dunia umpama tmpat persinggahn, Dimana kta singgah sebentar untuk mncari bkln, Untuk dibawa menuju perjalanan, Kesuatu tempat yang kekal berpanjangan.


Semog Allah Memberkati hidup ini...........Wsslm

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | coupon codes